Zaproszenie do przedstawienia adresowanych do szkół programów zarządzanych przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji zaowocowało prezentacją zarówno program Erasmus+, jak i programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego w zakresie, który mógł zainteresować przedstawicieli szkół podstawowych. Spotkanie w MODN poprowadziły:
Anna Kowalczyk (Erasmus+) i Beata Likos-Grzesiak (FERS).
Główne zagadnienia to prezentacja oferty programu Erasmus+ w obszarze Akcji 1, tj. Akredytacji i projektów krótkoterminowych, jak również Akcji 2; prezentacja możliwości dofinansowania projektów realizowanych przez szkoły w ramach programu FERS; wskazówki jak przygotować się do wnioskowania – planowanie koncepcji projektu; sesja pytań i odpowiedzi.
Erasmus + zmienia życie i otwiera umysły już w wielu szkołach naszego regionu i zaprasza do kolejnych zagranicznych wyjazdów uczniów i kadry w celach edukacyjnych. Priorytetami są włączenie społeczne i różnorodność, zielony Erasmus+, cyfryzacja i aktywne uczestnictwo.
Zachęcając językiem korzyści, podkreślono znaczenie podejmowanych działań dla uczniów, kadry i szkoły.
Korzyści dla uczniów:
- większa atrakcyjność szkoły,
- motywacja do nauki, zwłaszcza języków,
- przyrost kompetencji kluczowych,
- świadomość bycia obywatelem Europy,
- zwiększenia poczucia własnej wartości,
- wzrost otwartości, tolerancji, wrażliwości na różnorodność,
- możliwość wyjazdu zagr. bez ponoszenia kosztów.
Korzyści dla kadry:
- rozwój osobisty i zawodowy, przyrost umiejętności (w tym IT),
- przełamanie barier językowych,
- poznawanie innych systemów edukacji, narzędzi dydaktycznych., podejść do nauczania,
- poznawanie rozwiązań podobnych problemów,
- wzrost otwartości, tolerancji,
- większa motywacja do pracy i działania.
Korzyści dla szkoły:
- umiędzynarodowienie placówki, przynależność do grona szkół europejskich,
- lepiej wykształcona i zmotywowana kadra,
- nowe pomysły, podejścia, narzędzia, rozwiązania,
- wymiana wiedzy między nauczycielami,
- większa atrakcyjność szkoły jako miejsca pracy i nauki,
- szansa na włączenie uczniów o specjalnych potrzebach, czy mniejszych szansach.
Jeśli celem projektu jest przede wszystkim partnerstwo kilku szkół, wymiana grupy uczniów, spotkania nauczycieli, z różnych krajów, realizacja wspólnych działań polecamy Erasmus+ eTwinning.
Z ogólnych informacji o projektach FERS realizowanych przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w I osi priorytetowej: Umiejętności, Działanie 1.7: Mobilność ponadnarodowa w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego2021-2027 (FERS), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, na zasadach programu Erasmus+ wynika, że akcja 1 programu Erasmus+ dotyczy 2 sektorów: Edukacja szkolna; Kształcenie i szkolenia zawodowe, co interesowało przede wszystkim uczestników konferencji.
Celem projektu SEKTOR EDUKACJA SZKOLNA „ZAGRANICZNA MOBILNOŚĆ EDUKACYJNA UCZNIÓW I KADRY EDUKACJI SZKOLNEJ” jest nabycie kompetencji kluczowych lub zawodowych przez uczennice/uczniów oraz przedstawicielki/przedstawicieli kadry pedagogicznej (nauczycieli i pracowników pedagogicznych), poprzez udział w programach mobilności ponadnarodowej.
Uczestnikami projektu mogą być jedynie: uczniowie/uczennice szkół publicznych i niepublicznych funkcjonujących w systemie edukacji zgodnie z art. 2. ustawy z dn. 14.12.2016 r. Prawo oświatowe; kadra pedagogiczna –nauczyciele/pracownicy pedagogiczni (nauczyciele, nauczyciele-dyrektorzy, nauczyciele-psychologowie, pedagodzy, nauczyciele-logopedzi, nauczyciele-bibliotekarze, nauczyciele pracujący w świetlicach), których działalność jest związana z edukacją szkolną i są zatrudnieni w placówkach otrzymujących dofinansowanie znajdujący się w niekorzystnej sytuacji, czyli osoby o tzw. mniejszych szansach.
Za uczestników znajdujących się w niekorzystnej sytuacji mogą zostać uznane osoby, w przypadku których dostęp do uczestnictwa w programie jest utrudniony lub ograniczony z powodu: niepełnosprawności, trudności edukacyjnych, przeszkód natury ekonomicznej, różnic kulturowych, problemów zdrowotnych, przeszkód społecznych, przeszkód natury geograficznej.
Celem projektu SEKTOR VET „ZAGRANICZNA MOBILNOŚĆ EDUKACYJNA UCZNIÓW I ABSOLWENTÓW ORAZ KADRY KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO” jest podniesienie kompetencji zawodowych lub kluczowych uczniów i absolwentów szkół branżowych oraz placówek kształcenia i szkolenia zawodowego, a także przedstawicieli kadry, poprzez udział w programach mobilności ponadnarodowej.
Grupą docelową projektu mogą być: osoby uczące się i uczniowie zawodu korzystający z kształcenia i szkolenia zawodowego podstawowego oraz ustawicznego kształcenia i szkolenia zawodowego, absolwenci do 1 roku od ukończenia nauki; kadra, nauczyciele, osoby prowadzące szkolenia oraz wszyscy inni eksperci niebędący nauczycielami i pracownicy zajmujący się kształceniem i szkoleniem zawodowym podstawowym oraz ustawicznym kształceniem i szkoleniem zawodowym.
Różnica między projektami E+ a FERS:
Dofinansowanie przyznawane jest w PLN.
Konieczność przekazywania dodatkowych informacji o uczestnikach poprzez Formularz CST.
Konieczność przygotowania jednolitej dokumentacji rekrutacyjnej.
Zakaz podwójnego udziału uczestnika w ramach Projektów FRSE obejmującego konkursy 2022-2024 i 2025-2027.
Konieczność używania odpowiednich logotypów, stosowania wzorów certyfikatów.
Uznawalność podpisów jedynie w oryginałach.
Kontrole MFiPR, CPE i innych wyznaczonych podmiotów.
Kwartalny monitoring przedsięwzięć.
Określanie wskaźników realizacji projektu na podstawie Indywidulanych raportów uczestników.
Stosowanie zasad horyzontalnych.