WESOŁYCH ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA I SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU
Budowanie tożsamości dziecka opartej na tradycji jest jednym z kluczowych zadań wychowawczych, zarówno w domu, jak i w szkole. To kompetencje kluczowe w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej. Aby dziecko miało spójny obraz swojej kultury, warto kultywować zwyczaje znane mu z rodziny, przenosząc je również na grunt szkolny. Nauczyciele, pełni troski i zaangażowania, przekazują swoim wychowankom tradycje, które sami pielęgnują w życiu prywatnym. To właśnie dbałość o dziedzictwo kulturowe pozwala budować wspólną tożsamość i umacniać poczucie przynależności do wspólnoty.
Znajomość dziedzictwa i tradycji jest naszym obowiązkiem, ale warto, by wiązała się ze zrozumieniem ich głębszego znaczenia oraz różnych sposobów ich ekspresji. W Święta Bożego Narodzenia ważne jest budowanie atmosfery, która łączy refleksję duchową z radością i zabawą. Disnejowskie historie czy postać Mikołaja znanego z reklam niech zostaną w obszarze rozrywki i rekreacji, a to tradycyjne elementy świąteczne niech budują kulturową tożsamość i system wartości dzieci i młodzieży.
W polskiej tradycji Boże Narodzenie to czas spędzany przy wspólnym stole, gdzie zostawia się miejsce dla wędrowca, łamie się opłatkiem i spożywa określone potrawy. Ważnym elementem świątecznej atmosfery są też żłóbek, choinka, kolędy, prezenty, a później kolędnicy, jasełka czy szopka. To wszystko sprawia, że święta nabierają głębszego znaczenia i stają się wzorem, jak żyć na co dzień – w duchu wspólnoty, dzielenia się i radości.
Taką atmosferą nasiąkamy, tworząc własne wspomnienia i przekazując je następnym pokoleniom. Kultywujmy więc te tradycje, by dziecko mogło odnaleźć w nich swoje miejsce i odpowiedź na pytanie: jak żyć? Jak w Boże Narodzenie.