Nowatorskie spojrzenie na edukację wczesnoszkolną – pedagogika Celestyna Freineta
18 stycznia w siedzibie MODN w Ełku w ramach sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej odbyły się warsztaty dla nauczycieli klas 1–3 pod tytułem „Koncepcja pedagogiczna C. Freineta w edukacji wczesnoszkolnej” prowadzone przez animatorki Joannę Romanowską i Ewę Grzankę z Polskiego Stowarzyszenia Animatorów Pedagogiki C. Freineta. Spotkanie zgromadziło zaangażowanych pedagogów, którzy chcieli poznać bliżej techniki pracy z dziećmi, które rozwijają kreatywność, zaangażowanie i autonomię uczniów
Podczas trzygodzinnych warsztatów uczestnicy poznali najważniejsze założenia metody, których podstawą jest nauka poprzez doświadczenie, kreatywność i pracę w grupie. Uwagę poświęcono praktycznym technikom Freineta, które można zastosować w pracy z uczniami:
- Swobodny tekst, który rozwija dziecięcą twórczość i wyobraźnię,
- Fiszki, będące podstawą nauki przez zabawę i samodzielne odkrywanie wiedzy,
- Konferencje uczniowskie, które wspierają dzieci w budowaniu pewności siebie
- Sprawności, czyli system zadań motywacyjnych i dopasowanych do potrzeb każdego dziecka.
Nauczyciele aktywnie uczestniczyli w ćwiczeniach związanych z przykładowymi technikami, które mogą wspierać rozwój dzieci w różnych aspektach edukacji i rozwoju osobistego. Każda z technik została szczegółowo omówiona i przećwiczona w praktyce, co pozwoliło pedagogom lepiej zrozumieć ich potencjał i sposób wdrażania w codziennej pracy z uczniami.
Pierwszą omawianą techniką był swobodny tekst, który rozwija dziecięcą twórczość i wyobraźnię. Nauczyciele mieli okazję doświadczyć tej metody na sobie, tworząc krótkie, spontaniczne wypowiedzi pisemne. Ćwiczenie to ukazało, jak istotne jest dawanie dzieciom przestrzeni do swobodnego wyrażania myśli, bez narzuconych schematów czy ograniczeń. Dzięki temu uczniowie mogą rozwijać swoją kreatywność, bogacić słownictwo oraz nabierać pewności w komunikowaniu własnych pomysłów.
Kolejną metodą były fiszki, które stanowią doskonałe narzędzie do nauki przez zabawę i samodzielne odkrywanie wiedzy. Nauczyciele tworzyli własne zestawy fiszek, dostosowane do różnych przedmiotów i poziomów edukacyjnych. W trakcie ćwiczeń zauważyli, jak skutecznie fiszki angażują uczniów w proces uczenia się, umożliwiając im przyswajanie informacji w sposób aktywny i interaktywny. Ta technika szczególnie sprawdza się w nauce języków obcych, matematyki czy przedmiotów przyrodniczych.
Trzecim elementem były konferencje uczniowskie, które pomagają dzieciom budować pewność siebie. Nauczyciele wcielili się w role uczniów i przeprowadzali krótkie wystąpienia na wybrane tematy. Dzięki temu mogli zrozumieć, jak duże znaczenie ma odpowiednie przygotowanie oraz stworzenie atmosfery sprzyjającej otwartości i dialogowi. Konferencje uczniowskie uczą dzieci publicznego wypowiadania się, argumentowania swoich myśli oraz aktywnego słuchania innych.
Ostatnią omawianą techniką były sprawności, czyli system zadań motywacyjnych dopasowanych do potrzeb każdego dziecka. Podczas ćwiczeń nauczyciele opracowywali zestawy wyzwań, które miały na celu rozwijanie zarówno umiejętności akademickich, jak i społecznych uczniów. Sprawności pozwalają na indywidualizację nauki, motywowanie dzieci do podejmowania kolejnych kroków w edukacji oraz budowanie ich poczucia własnej wartości poprzez osiąganie małych sukcesów.
Podsumowując, wszystkie omówione techniki są wartościowym narzędziem w pracy nauczyciela i mogą znacząco przyczynić się do wszechstronnego rozwoju uczniów. Dzięki aktywnemu uczestnictwu w warsztatach pedagodzy mieli możliwość praktycznego doświadczenia każdej metody i dostosowania jej do swoich potrzeb oraz realiów pracy szkolnej.
Atmosfera warsztatów była pełna inspiracji i zaangażowania. Uczestnicy chętnie dzielili się swoimi pomysłami na zastosowanie technik w czasie zajęć lekcyjnych. Jak sami podkreślali, metody Freineta są nie tylko efektywne, ale także angażujące i przyjazne dla dzieci.
Organizatorzy planują drugą część warsztatów jeszcze wiosną 2025 r.
Zaproszenie na warsztat technik Celestyna Freineta
Czy chcesz zmienić swoje podejście do edukacji? Poznać metody, które rozwijają kreatywność, zaangażowanie i autonomię uczniów? Dołącz do naszego warsztatu i odkryj techniki Celestyna Freineta!
Dlaczego warto wziąć udział?
- Praktyczność i zastosowanie w pracy Poznasz narzędzia, które pomogą Ci rozwijać współpracę oraz kreatywność w codziennej pracy z uczniami. Techniki Freineta to nie tylko metody nauczania – to sposób na tworzenie angażującego i inspirującego środowiska edukacyjnego.
- Indywidualizacja i zaangażowanie uczniów Nauczysz się, jak lepiej dostosować proces nauczania do potrzeb dzieci, rozwijając ich samodzielność oraz radość z nauki.
- Wzmacnianie umiejętności twórczych nauczycieli Warsztat to okazja do rozwijania Twoich umiejętności pedagogicznych i czerpania satysfakcji z nowatorskiego podejścia do pracy.
Co wyróżnia nasz warsztat?
- Interaktywność: Ćwiczenia praktyczne, praca w grupach i doświadczenie uczestników to fundament naszego spotkania.
- Realne przykłady: Poznasz konkretne metody oraz ich zastosowanie w różnych środowiskach edukacyjnych.
- Twórcza atmosfera: Stworzysz nowe rozwiązania w inspirującej przestrzeni wymiany pomysłów.
Inspirująca historia
Dowiesz się, jak techniki Freineta zmieniły pracę innych nauczycieli. Poznasz przykłady sukcesów, które mogą stać się Twoją inspiracją.
Wartości Freineta
Techniki Freineta opierają się na humanistycznym podejściu, które stawia dziecko w centrum procesu nauczania. Tworzą przestrzeń, w której wolność twórcza, współpraca i odpowiedzialność są kluczowe.