VII Mazurski Zjazd Doradców Metodycznych zgromadził przedstawicieli ośrodków doskonalenia nauczycieli z województwa warmińsko-mazurskiego, 6–7 czerwca 2025 r. w Malinówce, stając się przestrzenią wymiany doświadczeń, refleksji nad edukacją oraz inspiracji do wspólnego działania.
Jednym z głównych punktów programu była prezentacja Macieja Taubera z Instytutu Badań Edukacyjnych pt. Transformacja w edukacji. Wystąpienie podkreślało, że zmiana w edukacji nie sprowadza się do reform strukturalnych, lecz wymaga głębokiego przekształcenia kultury pracy szkoły i relacji między nauczycielami, uczniami i otoczeniem. Szczególny akcent położono na kompetencje przyszłości: elastyczność, samodzielność, odporność psychiczną, krytyczne myślenie i zdolność do współpracy. Tauber wskazał również na rolę liderów zmiany oraz potrzebę tworzenia bezpiecznego środowiska, w którym nauczyciele nie będą sami.
Znamy potrzeby nauczycieli, bo je badamy, znamy oczekiwania reformatorów, ale jesteśmy od tego, żeby bezpiecznie nauczycieli przeprowadzić przez zmiany – nie jesteś sam, jesteśmy my ODN-y.
Ważnym elementem zjazdu były prezentacje dobrych praktyk ośrodków doskonalenia nauczycieli z województwa warmińsko-mazurskiego. ODN-y przedstawiły innowacyjne rozwiązania stosowane w pracy z nauczycielami, takie jak mentoring, e-learning, sieci współpracy, wspólne lekcje międzyprzedmiotowe i projekty międzyszkolne. Prezentacje spotkały się z dużym zainteresowaniem i wywołały konstruktywną dyskusję o potrzebach nauczycieli oraz możliwościach wspierania ich w codziennej pracy.
Kolejnym punktem programu była wizyta studyjna w Muzeum Michała Kajki w Ogródku – miejscu szczególnym dla dziedzictwa kulturowego Mazur. Muzeum, mieszczące się w domu wybudowanym przez poetę, łączy funkcję ekspozycyjną z działalnością edukacyjną i animacyjną. Uczestnicy zjazdu mieli okazję zapoznać się z oryginalnymi rękopisami, dokumentami i przedmiotami osobistymi Kajki, co wzbogaciło ich wiedzę o historii regionu i znaczeniu edukacji regionalnej. Spotkanie w Ogródku uświadomiło, jak ważną rolę pełnią lokalne instytucje kultury w kształtowaniu tożsamości i świadomości obywatelskiej.
W programie spotkanie autorskie z Pawłem Iwanowskim – nauczycielem i autorem „Opowiadań o ołówku”, ilustratorką jego książki Emilią Tabak Sulewską oraz głosem z płyty z nagranymi opowiadaniami Katarzyną Kamińską - wszyscy to doradcy metodyczni MODN Ełk. Rozmowa dotyczyła roli słowa i opowieści w edukacji, sposobów pracy z tekstem literackim oraz wartości, jakie niesie za sobą twórczość zakorzeniona w codziennym doświadczeniu nauczyciela.
Drugi dzień zjazdu upłynął pod znakiem spaceru edukacyjnego po Ełku, zorganizowanego we współpracy z Muzeum Historycznym w Ełku. Trasa spaceru prowadziła przez cypel przy Międzyszkolnym Ośrodku Sportowym (MOS) w Ełku, skąd rozpościera się widok na Jezioro Ełckie i wyspę z ruinami zamku krzyżackiego. Uczestnicy przeszli promenadą wzdłuż jeziora, następnie zatrzymali się przy Centrum Edukacji Ekologicznej i oznaczonym geometrycznym środku Ełku, gdzie omówiono znaczenie edukacji przyrodniczej i przestrzennej w nauczaniu. Kolejnymi punktami były Plac Jana Pawła II – miejsce pamięci związane zarówno z wizytą papieża w 1999 roku, jak i z dawną obecnością społeczności żydowskiej – oraz ulica Wojska Polskiego, dawniej główna oś handlowa miasta. Spacer zakończył się przy "dużym kościele", stanowiącym przykład łączenia funkcji duchowej, społecznej i kulturowej.
Zjazd zakończył się wspólną refleksją nad rolą doradcy metodycznego w czasie przemian – nie jako urzędnika reform, ale towarzysza i przewodnika, który z empatią i profesjonalizmem wspiera nauczycieli w codziennej pracy i zmianie.