W środę, 30 września 2020 r., w Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli odbyło się spotkanie dyrektorów, nauczycieli kilku techników ze wschodniej części naszego województwa (obszar działania Delegatury KO w Ełku) z przedstawicielami Kuratorium Oświaty w Olsztynie na czele z wicekuratorem Wojciechem Cybulskim. W spotkaniu uczestniczyli także pracownicy MODN – dyrekcja, konsultanci i doradcy metodyczni.
Dobór szkół, których przedstawiciele uczestniczyli w spotkaniu, nie był przypadkowy: niestety placówki te łączy fakt uzyskania niskich wyników na egzaminach zewnętrznych i konieczność opracowania tzw. „planów naprawczych”. Potrzebę podejmowania działań sprzyjających poprawie efektywności kształcenia podkreślił w swoim wystąpieniu wicekurator Wojciech Cybulski oraz dyrektor Wydziału Kształcenia, Wychowania i Opieki pani Małgorzata Hochleitner. W spotkaniu uczestniczyli wizytatorzy Kuratorium Oświaty w Olsztynie ,
od których dyrektorzy szkół otrzymali szereg pomocnych wskazówek dotyczących tworzenia programów poprawy efektywności kształcenia.
Najważniejszym punktem spotkania była prezentacja przygotowana i przedstawiona przez Małgorzatę Konewko, wicedyrektorkę II LO im. K.K. Baczyńskiego w Ełku. Pani dyrektor przez wiele lat pełniła funkcję doradcy metodycznego MODN i zajmowała się zagadnieniem wykorzystywania wyników egzaminów do poprawy efektywności nauczania. W swojej prezentacji przedstawiła następujące problemy:
-
Analiza jakościowa i ilościowa wyników egzaminów zewnętrznych. Kontekstowa interpretacja wyników. Wnioski i rekomendacje do dalszej pracy.
-
Wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych oraz EWD do potrzeb techników.
Materiał przedstawiony w prezentacji to wynik wieloletniej pracy analitycznej prowadzonej przez M. Konewko oraz innych nauczycieli w II LO. W prezentacji pojawiły się podstawowe pojęcia stosowane w statystyce (średnia arytmetyczna, dominanta, rozstęp, mediana, odchylenie standardowe) oraz inne terminy stosowane w opisie i ocenie wyników egzaminów, jak łatwość zadania, skala staninowa, punkty skumulowane, moc różnicująca, skala centylowa. Omawiając poszczególne pojęcia i ukazując tabele oraz wykresy opracowane w OKE i w II LO, M. Konewko zapoznała uczestników spotkania z dość prostymi – jak się okazało – metodami wykorzystywania zgromadzonych danych do planowania działań podnoszących efektywność kształcenia. Bardzo przydatna w identyfikacji jakości pracy szkoły okazała się także tzw. edukacyjna wartość dodana (EWD). Skondensowana w przedstawionej prezentacji wiedza może stać się dobrym punktem wyjścia do fachowej analizy wyników egzaminów zewnętrznych i pracy nad praktycznym wykorzystaniem tych wyników do planowania działań podnoszących jakość i efektywność kształcenia.
Na zakończenie dyrektor MODN zachęcił nauczycieli i dyrektorów do korzystania z doradztwa metodycznego oraz wsparcia merytorycznego dotyczącego tworzenia i wdrażania w szkołach programów poprawy efektywności kształcenia.