Powiat Ełcki podejmuje działania mające na celu atrakcyjne wpisanie się w obchody 600-lecia Ełku – siedziby Powiatu Ełckiego.
Prezent samorządu powiatu ełckiego z okazji 600-lecia Ełku to wyznaczenie geometrycznego środka Ełku, który zidentyfikowano w Centrum Edukacji Ekologicznej w Ełku.
Swoistym prezentem, który władze Powiatu Ełckiego przekazały miastu dla upamiętnienia jubileuszu 600-lecia lokacji Ełku, jest oznaczenie GEOMETRYCZNEGO ŚRODKA EŁKU 53°48’57.45’’ N 22°21’02.13’’ E, który został określony w ramach projektu edukacyjnego zrealizowanego przez uczniów technikum geodezyjnego Zespołu Szkół nr 1 im. J. Śniadeckiego w Ełku.
Uczennice technikum w zawodzie technik geodeta: Klaudia Aniszczyk, Anna Klimaszewska, Natalia Laskowska zrealizowały projekt edukacyjny „Wyznaczenie środka Ełku” pod opieką nauczyciela kształcenia zawodowego mgra inż. Kamila Sokołowskiego, ze wsparciem Wydziału Geodezji Starostwa Powiatowego w Ełku, Pracowni Geodezyjnej GEOTIM w Ełku, Stowarzyszenia Geodetów Polskich oraz Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Ełku.
Młode geodetki najpierw pozyskały dane – współrzędne punktów granicznych granic miasta – w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Starostwie Powiatowym w Ełku. Następnie obliczyły pod czujnym okiem nauczyciela współrzędne X, Y środka geometrycznego miasta w geodezyjnym układzie współrzędnych PL-2000 na podstawie 919 punktów granicznych.
.
W oparciu o nie wyznaczono przybliżoną lokalizację obliczonego punktu na mapie Ełku przy pomocy Geoportalu Powiatu Ełckiego. Korzystając z programu komputerowego, przeliczono współrzędne z prostokątnego układu współrzędnych PL-2000 na współrzędne elipsoidalne (długość i szerokość geograficzna 53°48’57.45’’ N 22°21’02.13’’ E).
Lekcja otwarta przeprowadzona przez uczniów w Centrum Edukacji Ekologicznej w Ełku prezentowała rezultaty projektu.
Wytyczenie środka geometrycznego miasta w terenie przy pomocy geodezyjnego odbiornika satelitarnego w technologii GNSS-RTK przez uczennice odbyło się pod nadzorem geodety uprawnionego – członka Stowarzyszenia Geodetów Polskich.
Uwieńczeniem działań było uroczyste odsłonięcie tablicy informacyjnej i wbicie oznaczenia geodezyjnego z udziałem władz powiatu i miasta.
Bardzo dziękujemy młodzieży technikum geodezyjnego na czele z opiekunem Kamilem Sokołowskim za wyznaczenie geometrycznego środka Ełku oraz Pracowni Geodezyjnej GEOTIM, prowadzonej przez Marię Songin (zastępcę prezesa suwalskiego oddziału Stowarzyszenia Geodetów Polskich) i Marcina Lewandowskiego za profesjonalną pomoc i wsparcie przy realizacji tego projektu edukacyjnego. Rzecznik Prasowyej Starosty Ełckiego dziękujemy za organizację uroczystości i oznaczenie punktu geometrycznego środka Ełku.
Metoda projektu edukacyjnego jest rekomendowana przez MODN w Ełku, jako sprzyjająca kształceniu kompetencji zawodowych uczniów. W ramach tego przedsięwzięcia konsultant MODN Krzysztof Piłat koordynował działania w części metodycznej, mające na celu podkreślenie roli szkolnictwa zawodowego oraz szkół, dla których organem prowadzącym jest samorząd powiatu ełckiego w lokalnej społeczności oraz znaczenia Ełku w strukturze powiatu ełckiego. Ponadto, jego zadania obejmowały współpracę ze środowiskiem pracodawców oraz organizacjami działającymi na terenie powiatu ełckiego.
Model kształcenia we współpracy z pracodawcami i organem prowadzącym, jak w przypadku projektu „Wyznaczenie środka Ełku”, niesie ze sobą wiele korzyści dla uczniów:
- Wsparcie instytucjonalne we współpracy z otoczeniem szkoły budujące prestiż szkoły zawodowej i dumę uczniów ze zdobywanego wykształcenia.
- Model praktycznej nauki zawodu rozwijający kompetencje techniczne i społeczne pełniej przygotowujący do rynku pracy i relacji społecznych dzięki współpracy z ekspertami.
- Zaangażowanie w życie społeczności lokalnej.
Zalety projektu „Wyznaczenie środka Ełku”:
- Praktyczna nauka zawodu – uczniowie zdobywają realne doświadczenie zawodowe, korzystając z narzędzi i metod stosowanych w branży geodezyjnej.
- Współpraca z ekspertami – kontakt z zawodowcami, jak np. geodetami ze Stowarzyszenia Geodetów Polskich czy firmą GEOTIM, pozwala uczniom uczyć się od najlepszych.
- Rozwijanie kompetencji technicznych – projekt wymagał m.in. pracy z oprogramowaniem geodezyjnym i analizą współrzędnych w układzie PL-2000.
- Wsparcie instytucjonalne – organ prowadzący (Powiat Ełcki) i partnerzy projektu zapewnili niezbędne zasoby, w tym dane geodezyjne oraz tablicę informacyjną.
- Lepsze przygotowanie do rynku pracy – uczestnicy zdobywają umiejętności praktyczne cenione przez przyszłych pracodawców.
- Budowanie prestiżu szkoły – realizacja innowacyjnych projektów zwiększa renomę placówki i jej absolwentów.
- Zaangażowanie społeczności lokalnej – projekt edukacyjny miał wartość historyczną i kulturową, upamiętniając 600-lecie lokacji Ełku.
Takie inicjatywy sprzyjają nowoczesnemu podejściu do edukacji zawodowej, łącząc teorię z praktyką w sposób, który przynosi korzyści uczniom, nauczycielom oraz partnerom projektu.
Starosta Ełcki Marek Chojnowski podkreślił, że tworzone są warunki sprzyjające kształceniu zawodowemu we współpracy z zawodowcami.