28 marca 2022 ukazały dwa dodatkowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022, popularnie nazywane „priorytetami Ministra”. Warto wziąć pod uwagę, że wizytatorzy przypatrujący się pracy szkoły/placówki oświatowej będą zainteresowani uzyskaniem informacji dotyczących tego, w jaki sposób priorytety są realizowane w konkretnej placówce. MODN oferuje pomoc w przygotowaniu się do wyzwań stawianych w tym zakresie.
Odpowiedni fragment dokumentu podpisanego przez ministra P. Czarnka brzmi następująco:
„(…) dodaję nowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 w brzmieniu:
7. Rozwijanie umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
8. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego”.
W odniesieniu do punktu 7. warto pogłębić z pomocą MODN zainteresowanie Zintegrowaną Strategią Umiejętności i programem Laboratoria przyszłości w tym odpowiednimi szkoleniami.
ZSU wynika z Polskiej Ramy Kwalifikacji, która z kolei ma umocowanie w Europejskiej Ramie Kwalifikacji. ERK określa kilka definicji, które uzmysłowią w czym rzecz. Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 określana jest jako polityka na rzecz rozwijania umiejętności zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie. Polityka oznacza mobilizowanie członków zbiorowości do wspólnego wysiłku na rzecz celów społecznych i zyskiwania ich posłuchu dla decyzji władzy; umiejętność skutecznej realizacji wyznaczonych celów społecznych w podzielonym, zróżnicowanym społeczeństwie. Umiejętności określane są jako zdolność do prawidłowego i sprawnego wykonywania określonego rodzaju czynności, zadania lub funkcji. Przez „prawidłowe wykonywanie” rozumie się wykorzystywanie w działaniu odpowiedniej wiedzy teoretycznej i praktycznej oraz stosowanie się do norm społecznych, w szczególności odnoszących się do danego rodzaju działalności. Umiejętności przekrojowe (transferowalne) to zdolności wykorzystywane w różnych obszarach ludzkiej aktywności, do których zaliczane są takie umiejętności jak: krytyczne myślenie, kreatywność, podejmowanie inicjatywy, umiejętność rozwiązywania problemów, ocena ryzyka, umiejętność podejmowania decyzji oraz konstruktywne „zarządzanie” uczuciami jako dodatkowe. Kwalifikacja zaś definiuje się jako zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, nabytych w edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez uprawniony podmiot certyfikujący (świadectwo szkolne jest takim certyfikatem na odpowiednim poziomie). Kompetencja oznacza szeroko rozumianą zdolność podejmowania określonych działań i wykonywania zadań z wykorzystaniem efektów uczenia się (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) oraz własnych doświadczeń. Dlatego kompetencji nie można utożsamiać z efektami uczenia się.
Sam program LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI to inicjatywa, której celem jest rozwijanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. Program zakłada doposażenie szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół artystycznych, prowadzonych przez jednostki samorządowe, w nowoczesne narzędzia i pomoce dydaktyczne, potrzebne w kształtowaniu i rozwijaniu zdolności manualnych i technicznych, a także samodzielnego i krytycznego myślenia. Główny nacisk położony jest tu na rozwój kompetencji w szeroko rozumianej tematyce STEAM (nauka, technika, inżynieria, sztuka, matematyka).
Program spotkał się z bardzo szerokim zainteresowaniem, więc w najbliższym czasie program Laboratoria Przyszłości zostanie rozszerzony o szkoły prowadzone przez organizacje pozarządowe, osoby prawne i fizyczne oraz ministrów, a także o polskie szkoły za granicą. Wysokość wsparcia oraz katalog wyposażenia będą takie same dla wszystkich szkół podstawowych. Jako kolejny etap, do programu zostaną włączone również szkoły ponadpodstawowe.
Pogląd o programie pomoże wyrobić zapoznanie się z oferowanym wyposażeniem. W skład wyposażenia podstawowego wchodzą:
- drukarki 3D z akcesoriami (w tym aplikacjami, slicerami, ploterami etc.),
- mikrokontrolery z czujnikami i akcesoriami,
- sprzęt audio-wideo do nauki prezentacji swoich osiągnięć,
- stacje lutownicze (do mikrokontrolerów).
W odniesieniu do punktu 8. warto wziąć pod uwagę, że jednym z zadań ośrodków doskonalenia nauczycieli w Polsce jest twórcze uczestniczenie w realizacji priorytetów Ministra. Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli już w ubiegłym roku podjął działania korespondujące z nowymi priorytetami. Do naszego Ośrodka docierały informacje o zapisywaniu się do szkół na terenie działania MODN dzieci pochodzących z Ukrainy pracowników różnych lokalnych firm. W związku z tym nawiązano kontakty z odpowiednimi specjalistami oraz zorganizowane zostało przez Kamilę Nawrot, doradcę metodycznego języka polskiego, szkolenie dotyczące nauczania języka polskiego jako języka obcego. Zgromadziliśmy także podstawowe materiały metodyczne.
Zapraszamy do współpracy.