Prof. dr hab. Małgorzata Rosalska z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, specjalizująca się w problematyce doradztwa edukacyjno-zawodowego, polityki rynku pracy, edukacji dorosłych i polityki oświatowej, 21 października 2022 roku poprowadziła szkolenie „Metody pracy na przekonaniach, w rozwijaniu wiedzy zawodoznawczej oraz w pracy z rodzicami”, które zorganizowane zostało przez Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku. Uczestniczyli w nim powiatowi koordynatorzy doradztwa zawodowego działający przy Warmińsko-Mazurskim Kuratorze Oświaty, doradcy zawodowi z Ełku i regionu oraz zainteresowani nauczyciele, którzy chcieli poszerzyć swoją wiedzę z zakresu doradztwa zawodowego oraz metod pracy z uczniami.
Uczniowie wszystkich typów szkół, dorośli, a nawet dzieci w przedszkolu potrzebują wiedzy na temat świata zawodów, a ostatnim momentem, aby młodzież zorientowała się w ofercie edukacyjnej szkół ponadpodstawowych jest końcowy etap ósmej klasy. Ważnym elementem wyboru szkoły przez ośmioklasistów, w przypadku technikum lub szkoły branżowej, jest praktyczna wiedza na temat wybranego przyszłego zawodu, a w przypadku liceum – wybór przyszłej ścieżki kariery.
Pani Profesor podkreśliła, że dzisiejszy rynek pracy jest bardzo dynamiczny, ale daje ludziom duże możliwości nauki i przekwalifikowania się w razie potrzeby. Zaznaczyła, że ważnym elementem są kompetencje bazowe, zawodowe, a przede wszystkim kompetencje wyróżniające.
Uświadomiła słuchaczom, że praca z uczniem powinna opierać się na trzech wzajemnie uzupełniających się zbiorach: chcę (zainteresowania, aspiracje, marzenia i plany), mogę (uzdolnienia, predyspozycje, zdrowie, sytuacja rodzinna) i rynek pracy oraz jak ważne jest zestawienie tych trzech zbiorów. Taka wiedza daje uczniowi szanse na podjęcie odpowiedzialnej decyzji w kwestii wyboru przyszłej drogi zawodowej.