Trudna historia?
Przykładem dobrej praktyki polegającej na współpracy instytucji w otoczeniu szkoły jest konferencja zorganizowana we współpracy Muzeum Historycznego w Ełku i Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Ełku Europa. Nasza historia.
Wcześniej o nauczaniu historii i podręcznikach historii w polskiej szkole toczyła się ożywiona dyskusja medialna. Konferencja w MODN stworzyła merytoryczną platformę wymiany poglądów w zakresie nauczania historii w szkole, w której uczestniczyli sami praktycy: nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych, doradcy metodyczni, a także Warmińsko-Mazurski Wicekurator Oświaty Wojciech Cybulski z wykształcenia nauczyciel historii.
Do wielu refleksji skłonił słuchaczy wykład: Między Scyllą a Charybdą. Problemy w nauczaniu historii współczesnej profesora Roberta Traby z Instytutu Studiów Politycznych PAN (polski historyk, politolog, działacz społeczny i kulturoznawca, profesor nauk społecznych, w latach 2006–2018 dyrektor Centrum Badań Historycznych w Berlinie), który podkreślił wagę dialogu w tak zasadniczej kwestii jak dwoistość oceny wydarzeń w historii wzajemnych oddziaływań, trudne dziedzictwo. Podkreślał z ubolewaniem, że „dialog się wytarł” i przestrzegał przed mitologizacją.
O pracy nad podręcznikiem Europa. Nasza historia opowiedział Andrzej Dusiewicz (Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne), kierownik projektu tworzenia podręcznika, który omówił różnice w podejściu do problemów historycznych w edukacji, a także sposoby kształtowania świadomości historycznej w obu krajach. Historia i pamięć, zarówno w Niemczech, jak i w Polsce od lat stanowi ważną kwestię w budowaniu relacji między naszymi krajami. Powstanie podręcznika opartego na wypracowanej wspólnie strategii edukacyjnej jest wielkim krokiem w stosunkach polsko-niemieckich.
Konferencję ze strony MODN we współpracy z Muzeum Historycznym w Ełku zorganizowały doradczynie metodyczne Monika Budnik i Ilona Halec.