Konferencja metodyczna Wsparcie ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych odbyła się 12 kwietnia 2023 r. w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Prostkach i była skierowana do nauczycieli szkół podstawowych i przedszkoli gminy Prostki.
W spotkaniu uczestniczyli: Warmińsko-Mazurski Wicekurator Oświaty oraz przedstawiciele władz samorządowych gminy Prostki.
Wojciech Cybulski w swoim wystąpieniu nawiązał do zmian w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej skierowanej do uczniów, wprowadzonych przez MEiN w bieżącym roku szkolnym.
Pierwszą cześć konferencji rozpoczęła Edyta Musialik, doradca metodyczny MODN, która wygłosiła wykład dotyczący istoty, zakresu, a także specyfiki funkcjonowania ucznia ze specjalnymi potrzebami.
W kolejnym wystąpieniu dr Wanda Matras-Mastalerz, ekspert z dziedziny biblioterapii, prezes Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego i adiunkt w Instytucie Nauk o Informacji Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, przedstawiła publikacje wspomagające procesy edukacyjne i terapeutyczne.
Na konferencji nie mogło zabraknąć wydawnictw edukacyjnych. Przedstawiciele Nowej Ery oraz wydawnictwa MAC Edukacja zaprezentowali ofertę skierowaną do uczniów o specjalnych potrzebach.
W II części spotkania uczestnicy konferencji mogli dowiedzieć się, jak w praktyce wykorzystywać wiedzę i umiejętności dotyczące pracy z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a przede wszystkim, jak sprawić, aby uczniowie aktywnie uczestniczyli w ciekawych i wyjątkowych zajęciach.
Dobierając się w grupy, nauczyciele wzięli udział w etiudach warsztatowych i pokazach:
1) Muzykoterapia jako metoda wspierająca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – zajęcia prowadzone przez muzykoterapeutkę Patrycję Magielnicką.
2) Kynoterapia – forma wspierająca proces edukacyjny i terapeutyczny – warsztaty przygotowane przez Edytę Musialik, doradcę metodycznego MODN oraz Agatę Nikonowicz ze Szkoły Podstawowej w Prostkach.
3) Nauka przez technologię. Pokazy robotów edukacyjnych: Photon – pokaz przygotowany przez Agnieszkę Szostak i uczniów ze Szkoły Podstawowej w Wiśniowie Ełckim oraz Dash i Makey Makey – warsztaty prowadzone przez Magdalenę Kurzątkowską i Emilię Sulewską nauczycielki Szkoły Podstawowej w Prostkach.
Ciekawa formuła konferencji, której część warsztatową prowadzili również nauczyciele gminnych szkół, spotkała się z wysoką oceną uczestników.
Konferencję podsumował Michał Jodko, dyrektor MODN, zachęcając uczestników do korzystania z szerokiej oferty Ośrodka, szczególnie form dotyczących wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Przedsięwzięcie zorganizowały doradczynie metodyczne MODN: Barbara Merska, Monika Budnik, Emilia Tabak-Sulewska, Edyta Musialik, Beata Ramotowska.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach wskazuje kategorie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
1) niepełnosprawni,
2) niesłyszący,
3) słabosłyszący,
4) niewidomi,
5) słabowidzący,
6) z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
7) niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim,
8) niepełnosprawni intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
9) z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
10) z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
11) niedostosowani społecznie (m.in. wagary, ucieczki z domu, picie alkoholu, odurzanie się, niszczenie mienia, przemoc, bójki, kradzieże, próby samobójcze),
12) zagrożeni niedostosowaniem społecznym,
13) z zaburzeniami zachowania i emocji (w tym z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi),
14) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (uczniowie z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią),
15) z niepowodzeniami edukacyjnymi (w tym uczniowie z inteligencją niższą niż przeciętna),
16) z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych,
17) przewlekle chorzy,
18) w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej,
19) zaniedbani środowiskowo,
20) z trudnościami adaptacyjnymi,
21) szczególnie uzdolnieni.
Dostosowanie wymagań obejmuje między innymi:
- organizację nauczania: odpowiednie miejsce w klasie (np. miejsce z przodu dla dziecka mającego problemy z przepisywaniem), oznakowanie klasy (np. dla dzieci z dysleksją, które mają zaburzoną orientację w przestrzeni),
- środki: odpowiednie pomoce (np. większe modele brył, w przypadku nauki geometrii, zeszyty z szerszą liniaturą czy z liniaturą pochyłą dla uczniów leworęcznych, nasadki na długopisy lub specjalnie wyprofilowane ołówki, kredki, słowniki ortograficzne, tablice z wzorami, itp.),
- dostosowanie podręczników, kart pracy (np. zmiana czcionki zapisu, wielkości liter, nie przenoszenie odpowiedzi na kartę odpowiedzi),
- metody, organizacja pracy, czas (m.in. wydłużenie czasu na przeczytanie lektury, na pisanie, odwoływanie się do konkretu, stosowanie pytań naprowadzających, upewnianie się, że uczeń właściwie zrozumiał polecenie lub pomoc w przeczytaniu polecenia, częste powtarzanie dyktowanej treści, dawanie notatek do wklejenia, stosowanie polisensoryczności w nauczaniu, stosowanie map myśli, nauka tabliczki mnożenia przy pomocy wierszyków czy rymowanek),
- prace domowe (różnicowanie zadań pod względem ich ilości, poziomu trudności, terminów oddania, sposobów wykonania, dawanie możliwości wyboru),
- sprawdzanie wiedzy i ocenianie (np. zastępowanie sprawdzianów pisemnych odpowiedziami ustnymi lub odwrotnie, odpytywanie z ławki zamiast przy tablicy, dawanie możliwości korygowania pomyłek, wydłużenie czasu na sprawdzianach i kartkówkach lub dawanie mniej zadań, czytanie poleceń lub zadań z treścią na sprawdzianach z przedmiotów ścisłych, nieocenianie poprawności ortograficznej, poziomu graficznego, docenianie wkładu pracy, zaangażowania, a nie tylko efektu końcowego).