Pracując metodą projektu, trzeba skrzętnie realizować wszystkie elementy i fazy. Ważne jest więc wspólne świętowanie i docenienie trudu i zaangażowania dzieci.
Jest nam miło poinformować, że konkurs na projekt edukacyjny DZIAŁAJMY JAK MIKOŁAJ KOPERNIK inspirowany życiem i działalnością Mikołaja Kopernika został rozstrzygnięty a nagrody rozdane.
Wyniki konkursu na projekt edukacyjny DZIAŁAJMY JAK MIKOŁAJ KOPERNIK inspirowany życiem i działalnością Mikołaja Kopernika:
W kategorii przedszkole zostały przyznane trzy nagrody:
I miejsce
projekt Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię
Miejskie Przedszkole „Perełka” im. J. Brzechwy w Ełku – grupa „Sówki” w składzie:
Zofia Czaplicka, Maja Arnista, Alan Gwiżdż, Hanna Zbydniewska, Zofia Gutowska, Emil Podwojski, Miłosz Sosnowski, Lidia Hołownia, Apolonia Zalewska, Sebastian Zalega.
Koordynator projektu Anna Salwocka.
I miejsce ex aequo
projekt Odkrywamy świat Kopernika – nasza przygoda w kosmosie
Niepubliczne Przedszkole Terapeutyczne „Zaczarowany Ogród” w Ełku – grupa ”Starszaki” w składzie:
Mieszko Stankiewicz, Oliwier Skorupski, Oskar Świder, Maja Zawadzka, Michał Narkiewicz, Artur Smoliński.
Koordynator projektu Inga Głuszek.
II miejsce
projekt Wokół Słońca z Mikołajem Kopernikiem
Oddział Przedszkolny przy Szkole Podstawowej im. M. M. Kolbego w Kotle Dużym w składzie:
Marcel Alicki, Antoni Grabowski, Olaf Krupa, Igor Nikiel, Marcelina Olszewska, Marcelina Szulc, Paulina Szymańska, Adam Zajk
Koordynator projektu Anna Szymańska.
Trzeciego miejsca Jury w kategorii przedszkola nie przyznało.
W kategorii szkoła podstawowa konkurs nie został rozstrzygnięty.
Serdecznie dziękujemy i gratulujemy wszystkim, którzy stanęli do tej niełatwej rywalizacji. Życzymy dalszych sukcesów.
Co zyskują dzieci dzięki metodzie projektów?
- zyskują możliwość poznawania bliskiej siebie rzeczywistości, tego, co je interesuje, fascynuje;
- zyskują swobodę w działaniach, mają czas na pogłębienie swoich doświadczeń, rozwija się wówczas ich ciekawość, kreatywność, wrażliwość na świat;
- dostając możliwość wyboru, dzieci uczą się wybierania, decydowania;
- uczą się stawiać hipotezy, formułować pytania, eksperymentować, planować, sprawdzać wyniki;
- dzięki wgłębieniu się w temat, dzieci poznają jakąś część otaczającego je świata, pogłębiają zrozumienie zjawisk i wydarzeń zachodzących w ich otoczeniu, poznają prawidłowości, reguły, związki przyczynowo-skutkowe zjawisk, przedmiotów. Dzięki temu świat staje się bardziej zrozumiały i przewidywalny;
- dzięki intensywnej aktywności badawczej rozwija się też pamięć dzieci, zwiększa się zrozumienie symboli graficznych, matematycznych, zwiększa się zasób słownictwa;
- doświadczając, że projekt to pewien cykl, który ma swój początek i koniec, dzieci mają spostrzec, jak wiele się nauczyły, uczą się ciągłości czasu i tego, że każde zadanie ma pewien rytm;
- biorąc udział w różnego rodzaju dyskusjach podsumowujących, oglądając dorobek grupy dzieci zaczynają rozumieć też, czym jest proces uczenia się, nabierają zaufania do swoich zdolności badawczych i konstrukcyjnych;
- dzieci uczą się dyskutowania ze sobą, przyjmowania krytyki, innego punktu widzenia, negocjowania;
- uczą się dzielenia się zadaniami, odpowiedzialnością, potrafią wspólnie zorganizować sobie pracę;
- uczą się wytrwałości w prowadzeniu działań;
- uczą się wzajemnego pomagania i wspierania się, stają się bardziej otwarte na kontakty z innymi;
- doświadczają wartości tego, że są różnorodne pomysły, że grupa jest czymś ciekawym, że warto przychodzić do innych z pomysłami;
- dzieci uczą się świętować swój sukces, dzielić radość i dumę z osiągnięć z innymi, zyskują umiejętność prezentacji swoich dokonań;
- metoda projektów w znaczący sposób rozwija w dzieciach inicjatywę, samodzielność, zaufanie do swojej wiedzy i możliwości, w związku z tym, że poważnie traktowane są ich pomysły , wiedza i zaangażowanie. W konsekwencji buduje się poczucie wartości u dzieci.
Organizatorzy konkursu
Barbara Merska, Edyta Musialik, Beata Wielgat