Relacja z konferencji metodycznej „Warunki i sposoby oceniania wewnątrzszkolnego. Fakty i mity o ocenianiu”
08-12-2023Data publikacji, 08-12-2023,Krzysztof PiłatAutor, Krzysztof Piłat,161Ilość wyświetleń, 161
29 listopada 2023 r. w Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Ełku odbyła się konferencja metodyczna, której tematyka wynikała z kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024. Jej celem było podnoszenie kompetencji dyrektorów i nauczycieli w zakresie warunków i sposobów oceniania wewnątrzszkolnego zgodnego z prawem oświatowym.
W pierwszym wystąpieniu Dorota Kujawa-Weinke, trenerka, edukatorka, mentorka nauczycieli i dyrektorów, przedstawiła analizę wybranych przepisów prawa oświatowego regulujących kwestię oceniania w konfrontacji z zapisami znajdującymi się w szkolnych statutach. Podała również przykłady rażących naruszeń tego prawa, będących częstą praktyką w wielu szkołach. Prowadząca zwróciła szczególną uwagę na potrzebę zmiany w tym obszarze, która wynika nie tylko ze specyfiki współczesnych uczniów, ale przede wszystkim z nieznajomości lub zbyt swobodnego interpretowania przepisów dotyczących oceniania.
Współczesny model kształcenia oraz wymagania społeczne wobec edukacji przedstawiła Monika Budnik - doradca metodyczny w zakresie języka polskiego. Przypomniała uczestnikom konferencji o roli taksonomii celów nauczania i jej związku z wymaganiami edukacyjnymi i ocenianiem. Nawiązała do koncepcji uczenia się przez ocenianie, której celem jest wszechstronny rozwój ucznia kierowany, motywowany i wspomagany oceną wspierającą. Natomiast Marian Malewski – doradca metodyczny MODN - omówił wybrane zapisy z podstawy programowej określające specyfikę zajęć wychowania fizycznego, obszary oceniania, a także sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych z tego przedmiotu.
Tematyka konferencji skłoniła uczestników do licznych refleksji nad metodami, formami i szczegółowymi zasadami oceniania wewnątrzszkolnego, tworzeniem dokumentów regulujących ten obszar pracy szkoły, a także konstruowania narzędzi sprawdzających stopień opanowania wymagań edukacyjnych.