Świat bez mediów społecznościowych może byłby lepszy, ale… na pewno bardziej nudny!
Drużyna ze Szkoły Podstawowej nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Ełku oraz drużyna reprezentująca I LO im.J.Kochanowskiego w Olecku zwyciężyły w I Międzypowiatowym Konkursie Retorycznym „Młodzi we współczesnym świecie”.
Konkurs odbył się we czwartek 7 grudnia w MODN w Ełku. Zakwalifikowano do udziału sześć zespołów ze szkół podstawowych i trzy ze szkół średnich powiatów ełckiego i oleckiego. Zadaniem każdej trzyosobowej drużyny było przygotowanie oraz wygłoszenie przez wybranego reprezentanta wystąpienia publicznego. W tym roku zadaniem był temat: „Komunikacja naszych czasów – TikTok, Facebook, Instagram… Czy świat bez mediów społecznościowych byłby lepszy?”
Różne, niezwykle ciekawe opinie, tezy i pomysły prezentowali uczestnicy I Międzypowiatowego Konkursu Retorycznego „Młodzi we współczesnym świecie”. Emocje były ogromne, stres towarzyszący głoszeniu mowy sięgał zenitu! Przykłady zaczerpnięte ze szkolnych lektur i tekstów hiphopowych przebojów, zaskakująca argumentacja, figury retoryczne, mowa ciała, dykcja i poprawność językowa – wszystko to docenić mogli słuchacze. Czas wypowiedzi został określony na 3 do 7 minut, przed publicznością i jurorami wygłaszał ją wybrany reprezentant zespołu. Jury, w składzie Alina Wysocka, Monika Budnik, Krzysztof Piłat, nie miało łatwego zadania.
Co uczniom w czasach TikToka może dać udział w konkursie retorycznym? Przełamywanie tremy podczas wystąpień publicznych, kultura języka, trafność argumentowania, ale również – co zgodnie podkreślali nauczyciele i uczniowie – praca w zespole i współodpowiedzialność za wynik drużyny są najważniejszymi umiejętnościami, jakie pozwala budować taka rywalizacja. Warto więc wracać do nieco zapomnianej klasycznej retoryki i pielęgnować jej zasady właśnie w czasach mediów społecznościowych.
Konkurs zorganizowały doradczynie: Monika Budnik, Barbara Merska i Katarzyna Kamińska.
Dziękujemy jurorom i organizatorkom. Uczniom i nauczycielom gratulujemy świetnych występów wszystkim drużynom! Mamy nadzieję, że spotkamy się na kolejnych edycjach konkursu retorycznego w naszym ośrodku.
Nauczycielom, którzy chcieliby zaangażować swoich uczniów do udziału w konkursie w przyszłym roku oraz uczniom, który chcieliby spróbować swoich sił przedstawiamy przykładowe kryteria przygotowania wypowiedzi argumentacyjnej i podstawowe punkty regulaminu konkursu retorycznego.
Myślenie krytyczne — siedem kroków
Zdefiniuj problem lub pytanie. Zrób to maksymalnie precyzyjnie: im węższe zagadnienie, tym łatwiej znaleźć rozwiązanie lub odpowiedź.
Zbierz dane, opinie i argumenty. Spróbuj znaleźć kilka źródeł, które różnie zapatrują się dany problem i porównaj odmienne punkty widzenia.
Zbadaj i oceń dane. Czy Twoje źródła są godne zaufania? Czy ich wnioski są potwierdzone danymi, czy tylko wyrażają jakiś osąd? Czy dana hipoteza jest poparta wystarczającą liczbą informacji lub danych?
Sprawdź obiektywność. Czy masz pewność, że Twoje źródła nie są stronnicze? Czy pewne założenia lub osobiste preferencje na pewno nie kierowały Twoim wyborem źródeł?
Oceń ważność danych. Która informacja jest najważniejsza? Czy próba, na której przeprowadzono dane badanie, jest wystarczająco duża? Czy wszystkie opinie i argumenty, jakie udało Ci się zebrać, rzeczywiście odnoszą się do problemu, który chcesz rozwiązać?
Podejmij decyzję / ustal wnioski. Zastanów się, jakie różne wnioski możesz wyciągnąć oraz które z nich mają wystarczające uzasadnienie w faktach (o ile takie są). Oceń mocne i słabe strony wszystkich możliwych opcji.
Zaprezentuj lub zakomunikuj wyniki. Gdy już dojdziesz do konkluzji, przedstaw ją zainteresowanym.
CELE KONKURSU:
a) kształtowanie sprawności mówienia w różnorodnych sytuacjach komunikacyjnych i publicznych,
b) rozwijanie zainteresowań językiem ojczystym jako istotnym elementem dziedzictwa kulturowego poprzez motywowanie do jego głębszego poznania i ochrony,
c) dostrzeganie przez uczniów etycznego wymiaru komunikacji międzyludzkiej poprzez świadome używanie języka ojczystego,
d) upowszechnianie klasycznej retoryki, jako ważnego składnika kultury polskiej i europejskiej,
e) popularyzowanie dorobku europejskiej kultury klasycznej. jako źródła inspiracji dla pokoleń współczesnych,
f) dostrzeganie w kulturze antycznej korzeni tożsamości kulturowej Polski i Europy,
g) dostrzeganie różnic we współczesnych postawach etycznych, społecznych, obyczajowych w kontekście uwarunkowań historycznych, filozoficznych, ideologicznych.
ZASADY KONKURSU:
W konkursie mogą wziąć udział uczniowie powiatów: ełckiego, oleckiego, gołdapskiego i piskiego.
Konkurs skierowany jest do uczniów:
klas VII i VIII szkół podstawowych (I kategoria),
klas I i II szkół ponadpodstawowych (II kategoria).
Każda szkoła może wytypować jedną trzyosobową drużynę.
Zadaniem każdej drużyny będzie przygotowanie mowy argumentacyjnej (przemówienie, list otwarty, mowa obrończa/oskarżyciela itp.) zbudowanej z co najmniej trzech argumentów, na temat związany ze współczesną młodzieżą. Temat mowy drużyna pozna podczas rozpoczęcia konkursu, a następnie, pracując zespołowo przez 45 minut, przygotuje wypowiedź, którą wygłosi jeden z członków grupy. Czas wygłaszania mowy od 3 do 7 minut. Dopuszcza się dyskretne korzystanie z notatek grupy sporządzonych w trakcie przygotowania.
W przygotowaniu i wygłoszeniu mowy uczestnik konkursu respektuje zasadę decorum, rozumianą jako przyzwoitość, stosowność, zgodność stylu z tematem. W treści wystąpienia nie mogą pojawić się motywy wyrażające aprobatę dla postaci czy zjawisk społecznych i kulturowych jednoznacznie negatywnych i nieetycznych.
KRYTERIA OCENY MOWY:
Treść:
zgodność z tematem;
atrakcyjność dla słuchaczy, podtrzymywanie uwagi (np. wykorzystanie anegdot, ciekawostek);
użycie adekwatnych do argumentacji przykładów;
podanie trzech rozbudowanych argumentów różnych typów.
Styl:
obrazowy;
wykorzystujący środki retoryczne, np. apostrofa, alegoria, anafora, eufemizm,
hiperbola, ironia, paradoks, pytania retoryczne.
Język:
poprawność gramatyczna w zakresie składni, fleksji, fonetyki.
Technika:
ton, intonacja głosu, tempo mówienia;
postawa, gestykulacja;
kontakt ze słuchaczami;
naturalność, swoboda mówienia;
czas wypowiedzi (nie krótszy niż 3 minuty);
zastosowanie pauzy.