Relacja z konferencji regionalnej
„Mediacje jako sposób rozwiązywania konfliktów w szkole”
W auli Zespołu Szkół nr 1 im. J. Śniadeckiego w Ełku, 15 kwietnia 2025 r., zorganizowano konferencję regionalną poświęconą roli mediacji w środowisku szkolnym. Wydarzenie na zaproszenie MODN i Delegatury Kuratorium Oświaty zgromadziło licznych przedstawicieli oświaty, rodziców, pedagogów, mediatorów oraz osoby zaangażowane w edukację i wychowanie młodzieży.
Dariusz Jurczykowski, Dyrektor Delegatury Kuratorium Oświaty w Ełku, witając zgromadzonych gości podkreślił wagę alternatywnych metod rozwiązywania konfliktów w szkołach.
Następnie głos zabrała Jolanta Weronika Skrzypczyńska, Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty, która dokonała oficjalnego otwarcia wydarzenia i wskazała na potrzebę tworzenia bezpiecznego, przyjaznego środowiska dla uczniów, nauczycieli i rodziców.
Mediacja w życiu szkoły
W swoim wystąpieniu Joanna Markowska – Dyrektor Centrum Mediacji Szkolnych i Rówieśniczych przy PCWE w Olecku przedstawiła fundamentalną rolę mediacji w procesie wychowawczym i profilaktyce przemocy rówieśniczej. Podkreśliła, że szkoła to przestrzeń, w której dzieci uczą się życia społecznego, a konflikty są nieuniknione. Kluczowe jest jednak, by uczniowie zdobyli kompetencje społeczne pozwalające na pokojowe ich rozwiązywanie. Przedstawiono także koncepcję Centrum Mediacji Szkolnych i Rówieśniczych, które wspiera szkoły w Olecku i regionie. Przykłady wdrożeń pokazały, że mediacja realnie zmniejsza poziom agresji oraz wzmacnia relacje między uczniami.
Szkolne kluby mediacji jako przestrzeń do poszukiwania porozumienia
Marta Kragiel – Dyrektor PODN w Kętrzynie przedstawiła ideę tworzenia szkolnych klubów mediacyjnych. Zaznaczyła, że skuteczna mediacja rówieśnicza opiera się na odpowiednim klimacie szkoły oraz zaangażowaniu całej społeczności – uczniów, nauczycieli i rodziców. Przedstawione zostały dobre praktyki ze szkół, w których uczniowie sami tworzą plakaty, gazetki oraz organizują akcje promujące ideę sprawiedliwości naprawczej. Dyrektor Kragiel podkreśliła, że młodzi mediatorzy odgrywają kluczową rolę w promowaniu kultury dialogu i szacunku.
Jak przygotować mediacje rówieśnicze w szkole?
Kamila Nawrot – mediator sądowy, pedagog szkolny ZS nr 1 w Ełku, dzieląc się doświadczeniami praktycznymi, omówiła proces przygotowania mediacji w szkole. Zaprezentowała konkretne etapy wdrażania mediacji rówieśniczych: od diagnozy klimatu szkoły, przez szkolenie nauczycieli, aż po warsztaty dla uczniów. Wskazała, że skuteczna mediacja musi opierać się na zasadach: dobrowolności, poufności, bezstronności i szacunku. Przedstawiła także przykładowy program szkolenia mediatorów rówieśniczych, który obejmuje moduły z zakresu komunikacji, rozwiązywania konfliktów oraz prowadzenia rozmów mediacyjnych. Podkreśliła znaczenie odpowiedniego przygotowania dokumentacji oraz monitorowania postanowień ugody.
Konferencja stała się ważnym głosem w debacie na temat budowania kultury dialogu w szkołach. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z konkretnymi narzędziami, modelami wdrażania mediacji oraz dobrymi praktykami z regionu. Spotkanie było nie tylko źródłem wiedzy, ale też inspiracją do działań na rzecz bezpiecznego i wspierającego środowiska szkolnego.