Skoro 70% Polaków gra w różne gry na różnych nośnikach, to nie można zrezygnować z efektywnego zastosowania ich elementów w uczeniu się. Jak ułatwić uczniom uczenie się, omówiła w prelekcji „Grywalizacja w edukacji – zwiększenie efektywności nauczania poprzez budowanie fabularnych systemów motywacyjnych do przedmiotu” prof. dr hab. Joanna Mytnik z Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej.
Gamifikacja (grywalizacja) to narzędzie pozwalające na wzbudzenie i utrzymanie bardzo wysokiej motywacji uczniów do uczenia się przez wykorzystanie mechanizmów znanych z gier: punkty, odznaki, etapy, postęp, rangi, okna czasu, wymiana dóbr, handel, kolekcjonowanie, kooperacja, niespodzianki.
Narzędzie to wspiera zmianę nawyków w uczeniu się, systematyczną pracę, współpracę, zarządzanie sobą i zadaniami w czasie, strategiczne podejście do własnej edukacji, wzięcie odpowiedzialności za własną pracę. Jest środowiskiem, w którym można bezpiecznie popełniać błędy i traktować je jako okazję do rozwoju. Uczestnictwo w zgrywalizowanych zajęciach daje wysoką satysfakcję i przyjemność zarówno uczniom (graczom), jak i nauczycielowi (mistrzowi gry).
Metoda znakomicie sprawdza się w przypadku przedmiotów postrzeganych przez uczniów jako trudne albo nieinteresujące, gdy brak im motywacji do uczenia się.
W programie znalazły się zagadnienia:
- Przykłady zastosowania gamifikacji w procesie edukacyjnym (analiza elementów, efekty, opinie).
- Źródła motywacji, mózgowy układ nagrody.
- Podstawowe elementy mechaniki i dynamiki gier i ich zastosowanie w zgamifikowanym przedmiocie.
- Czego należy unikać, gamifikując zajęcia?