Nauczyciele z gminy Prostki zostali zaproszeni przez Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku, Szkołę Podstawową im. Ks. Bpa Edwarda Samsela w Wiśniowie Ełckim oraz Szkołę Podstawową im. Jana Pawła II w Prostkach na Gminną Konferencję Metodyczną w Prostkach Cyfrowe ścieżki w edukacji, która miała miejsce w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Prostkach 28 listopada 2024 r.
Konferencja miała na celu doskonalenie pracy szkół w zakresie kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie;
- poprawne metodycznie wykorzystanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji;
- korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Program objął aktualne treści interesujące nauczycieli. Konferencję prowadziła Barbara Merska, dyrektor Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła IIw Prostkach. Wagę wydarzeniu nadał udział Wójta Gminy Prostki Rafała Wilczewskiego, który otworzył konferencję i brał udział w dalszym przebiegu przedsięwzięcia, co na pewno utwierdziło jego świadomość wysokiego poziomu kompetencji nauczycieli szkół w gminie. Wcześniej pracował jako nauczyciel historii, więc zagadnienia są mu znane.
Następnie dyrektor MODN Michał Jodko zapoznał zebranych z możliwościami podnoszenia kompetencji nauczycielskich, w tym również cyfrowych, we współpracy z MODN w Ełku, którym kieruje blisko 25 lat.
Mariusz Kulma, trener sztucznej inteligencji, komunikacji, social mediów i neurodydaktyki, podczas wykładu „Fascynujący świat sztucznej inteligencji – edukacja nowej generacji” oswoił nauczycieli z najnowszymi osiągnięciami technologicznymi i na przykładzie ChatGPT zachęcał do wykorzystywania jego możliwości i wsparcia procesu nauczania i uczenia się w sposób kreatywny i etyczny. Uczniowie powinni jednak wiedzieć, że warunkiem ich sukcesu w życiu zawodowym są ich kompetencje. Żeby zaś mogli je w sobie rozwinąć, niezbędna jest im pomoc nauczyciela, którego rolą jest prowadzenie zajęć w taki sposób, by sprzyjały nauce krytycznego myślenia, kreatywności, komunikacji i kooperacji.
Monika Budnik, dyrektor Szkoły Podstawowej w Wiśniowie Ełckim i Emilia Sulewska z Mateuszem Czechowskim, nauczycielami SP Prostki, którzy na co dzień korzystają z uczniami z pomocy sztucznej inteligencji, przedstawili filmy ilustrujące dobre praktyki ze swoich szkół, między innymi pomoce dydaktyczne z Laboratoriów Przyszłości. To naprawdę działa i jest praktycznie przydatne i przynosi wartościowe rezultaty. SI nie wyeliminuje nauczyciela, tak jak już podobno ograniczyła liczebność wykonawców niektórych zawodów. Sztuczna inteligencja (SI) to rodzaj technologii, która pozwala komputerom wykonywać zadania, które normalnie wymagają ludzkiej inteligencji. Chodzi o to, żeby komputery mogły myśleć, rozwiązywać problemy, uczyć się, rozumieć otoczenie i język tak jak człowiek. SI może przybierać różne formy. Czasami to proste programy, które robią konkretne rzeczy, jak rozpoznawanie obrazów czy polecanie produktów w sklepach internetowych. Innym razem są to bardziej skomplikowane systemy, które potrafią uczyć się z doświadczenia i dostosowywać swoje działania, jak autonomiczne samochody czy asystenci głosowi, którzy pomagają w codziennych czynnościach.
Po części teoretycznej nastąpiła część praktyczna, którą poprowadziła Anna Modzelewska, wicedyrektor SP Prostki, podczas której nauczyciele wybrali udział w interesujących ich warsztatach:
Zintegrowana Platforma Edukacyjna zasoby i funkcjonalności w edukacji wczesnoszkolnej przedstawiły Edyta Musialik i Joanna Wysocka, doradczynie metodyczne MODN.
Zintegrowana Platforma Edukacyjna zasoby i funkcjonalności w kl. 4–8 prezentowała Aneta Klonowska, nauczycielka informatyki.
Praktyczne zapytania do modeli językowych w nauczaniu kontynuował oswajanie z najnowszymi osiągnięciami technologicznymi Mariusz Kulma.
Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE) jest profesjonalnym, przyjaznym i bezpiecznym dla użytkowników narzędziem rekomendowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Treści edukacyjne dostępne na portalu ZPE są całkowicie bezpłatne dla wszystkich i dostępne z dowolnego miejsca o dowolnej porze, a ponadto ich treści można wydrukować w wersji PDF. Ułatwiają kształcenie umiejętności i budowania wiedzy uczniów poprzez różnorodne formy aktywności i przekazu, ćwiczenia interaktywne i materiały multimedialne.
Platforma zawiera zasoby do kształcenia ogólnego na wszystkich etapach edukacyjnych oraz do kształcenia zawodowego. E-materiały dla najmłodszych to niezwykły świat ludzi i Zgrzyciaków, które pomogą dzieciom w zgłębianiu tajemnic, rozwiązywaniu zagadek i zadań. Starsi uczniowie znajdą e-materiały do każdego przedmiotu, a w nich mnóstwo zadań interaktywnych, krzyżówek, filmików, wirtualnych podróży i eksperymentów.
Co wyróżnia portal ZPE?
- e-materiały dostępne są bezpłatnie,
- e-materiały są narzędziem pozwalającym na budowanie wiedzy oraz umiejętności uczniów poprzez zastosowanie w nich przekazu treści opartego o różnorodne, multimedialne formy przekazu,
- e-materiały dostępne są z poziomu różnych typów urządzeń komputera, laptopa, tabletu, smartfona, tablicy interaktywnej,
- e-materiały to kompleksowy zbiór otwartych zasobów edukacyjnych zgodnych z podstawą programową przeznaczonych dla uczniów i nauczycieli od klasy 1 szkoły podstawowej do ostatniej klasy szkoły ponadpodstawowej.
Możliwości, jakie daje ZPE:
- tworzenie własnych e-materiałów za pomocą kreatora,
- edycja materiałów zawartych na stronie zpe.gov.pl na własne potrzeby za pomocą mechanizmu „teczki”,
- udostępnianie e-materiałów innym użytkownikom oraz sprawdzanie ich wyników,
- komunikowanie się w czasie rzeczywistym pomiędzy nauczycielami i uczniami,
- możliwość tworzenia wideokonferencji oraz zamieszczania linków do spotkań w kalendarzu.
Zintegrowana Platforma Edukacyjna: https://zpe.gov.pl/
Opinie zebrane od uczestników konferencji w Prostkach potwierdzają atrakcyjność takiej formy podnoszenia kompetencji przez nauczycieli. Cieszy świadomość posiadania przez nauczycieli wysokich kompetencji metodycznych, bo to przekłada się na rozwój uczniów.
„Sztuczna Inteligencja otwiera nowe horyzonty w edukacji, oferując innowacyjne
rozwiązania dla uczniów i nauczycieli. Wraz z rozwojem tej technologii, edukacja nowej generacji stanie się bardziej spersonalizowana, interaktywna i angażująca, a co za tym idzie - bardziej efektywna i satysfakcjonująca.” – taki wpis możemy znaleźć na facebooku a uczestnicy konferencji nie mają co do tego żadnych wątpliwości.