Oferta szkoleń rad pedagogicznych
w Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Ełku
na rok szkolny 2022/2023
Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli prowadzoną przez Powiat Ełcki we współpracy z Powiatem Oleckim, Powiatem Gołdapskim, Gminą Miasto Ełk, Gminą Ełk, Gminą Kalinowo, Gminą Stare Juchy, Gminą Prostki, Gminą Kowale Oleckie, Gminą Ruciane Nida, Gminą Biała Piska, Gminą Dubeninki, Gminą Wieliczki.
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
- Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
- Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
- Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Tematyka szkoleń rad pedagogicznych
w rok szkolny 2022/2023
Pobierz kartę zgłoszenia na formę doskonalenia zawodowego
DYDAKTYKA, METODYKA NAUCZANIA
1. Program nauczania – tworzenie, wybór, modyfikacja
2. Metody i techniki aktywizujące w procesie edukacyjnym
3. Metody aktywizujące w przedszkolu
4. Motywowanie uczniów do rozwijania się. Jak uczyć skutecznie?
5. Ocenianie kształtujące
6. Mnemotechniki – techniki uczenia i zapamiętywania
7. Techniki efektywnego uczenia się
8. Z pasją i zainteresowaniem, czyli jak planować zajęcia pozalekcyjne?
9. Metodyka nauczania w klasach łączonych
10. Metoda projektów w praktyce szkolnej
11. Indywidualizacja pracy z uczniem
12. Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych
13. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów
14. Podniesienie efektywności kształcenia. Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów
15. Rozwijanie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów
16. Edukacja ekologiczna w szkole
17. Rozwijanie kompetencji kluczowych i kompetencji miękkich uczniów (4K - krytyczne myślenie, kooperacja, komunikacja, kreatywność)
18. Kompetencje matematyczne i polonistyczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
19. Diagnoza edukacyjna i pomiar dydaktyczny
20. Elementy programowania w praktyce szkolnej
21. Metodyka edukacji zdalnej
22. Monitorowanie i ocenianie postępów uczniów w edukacji zdalnej
TECHNOLOGIE INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNE
23. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość
24. Platforma Office 365 w kształceniu na odległość
25. Zdalne nauczanie z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams
26. Narzędzia TIK w zdalnym nauczaniu
27. Aplikacje Google w pracy nauczyciela
28. Narzędzia do tworzenia quizów i testów online
29. Zdalna edukacja – zarządzanie lekcją interaktywną
30. Interaktywne materiały edukacyjne – tworzenie własnych i wykorzystanie gotowych przy pomocy aplikacji smallpdf, liveworksheets, LearningApps, Quizlet, kody QR
31. Narzędzia do zdalnego testowania na Classroomie: jak przygotować i sprawdzić test w formularzach Google
32. Narzędzia do organizacji zdalnej lekcji w środowisku Google G Suite
33. Wykorzystanie możliwości Microsoft Sway
34. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów internetowych w sieci
35. Tablica interaktywna narzędziem wspomagającym proces dydaktyczny
36. Interaktywny ekran dotykowy narzędziem wspomagającym proces dydaktyczny
37. Profilaktyka uzależnień cyfrowych
38. Cyberzagrożenia. Rodzic – uczeń – sieć
39. Wykorzystanie TIK w pracy z uczniem o SPE
40. Badanie umiejętności uczniów za pomocą zasobów cyfrowych
41. Zasoby i funkcjonalność Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
WYCHOWANIE
42. Doskonalenie kompetencji wychowawczych nauczyciela
43. Agresja w przedszkolu. Gry i zabawy dla przedszkolaków zapobiegające agresji
44. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania. Rozwiązywanie problemów wychowawczych
45. Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych
46. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo
47. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych
48. Kształtowanie patriotycznych i obywatelskich postaw uczniów
49. Wolontariat w szkole – aspekty praktyczne i prawne
50. Agresja, przemoc, wykluczenie społeczne w szkole/placówce
51. Jak sobie radzić z niepożądanymi, prowokacyjnymi zachowaniami uczniów. Metoda konstruktywnej konfrontacji
52. Dzieci w relacjach – co się dzieje w grupie rówieśniczej? Integracja zespołu klasowego
53. Profilaktyka uzależnień behawioralnych
54. Wychowanie i profilaktyka w szkole, czyli sposoby realizacji zadań wychowawczych w kształceniu zdalnym i stacjonarnym
55. Efektywna współpraca z rodzicami
56. Rodzice a rozwój dziecka. Propozycje spotkań z rodzicami
57. Dyscyplina w klasie, czyli rzecz o zachowaniu
58. O roli rozmowy w rodzinie. Nauczyciel – przewodnik po komunikacji interpersonalnej
59. Praca z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze
60. Postępowanie w przypadku podejrzenia dysfunkcji w rodzinie
61. Współpraca z rodzicami w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ich dzieci w edukacji wczesnoszkolnej
62. Depresja u dzieci i młodzieży
63. Depresja i zaburzenia lekowe u dzieci i młodzieży
64. Integracja zespołu klasowego
65. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne w ramach edukacji ekologicznej
ROZWÓJ ZAWODOWY NAUCZYCIELA
66. Emisja i higiena głosu nauczyciela
67. Awans zawodowy nauczyciela
68. Etyka zawodu nauczyciela
69. Profilaktyka wypalenia zawodowego
70. Praca w gronie nauczycielskim
71. Trening umiejętności wychowawczych nauczyciela
72. Coachingowe podejście w pracy nauczyciela
ZADANIA EDUKACYJNE
EFEKTYWNOŚĆ KSZTAŁCENIA
73. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia. Tworzenie programów poprawy efektywności kształcenia
74. Analiza egzaminów zewnętrznych w podniesieniu jakości pracy szkoły
75. Analiza, interpretacja i wykorzystanie wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego
76. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
77. Współpraca z rodzicami dzieci „trudnych” w szkole/placówce oświatowej
78. Konstruowanie WOPFU, IPET dla ucznia z ASD
79. WOPFU, IPET dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
80. Innowacja pedagogiczna
81. Interpretacja zapisów zawartych w opiniach i orzeczeniach wydanych przez PPP
82. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
83. Konstruowanie programów na zajęcia rewalidacyjne
84. Indywidualizacja pracy z uczniem na podstawie opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej
85. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia w szkole
86. Wspieranie rozwoju ucznia zdolnego
87. Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju
88. Zajęcia rewalidacyjne. Rola pedagoga specjalnego w współorganizowaniu kształcenia specjalnego
89. Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w czasie pandemii
90. Wykorzystanie elementów muzykoterapii w pracy z dziećmi w przedszkolu
91. Psychospołeczne aspekty edukacji zdalnej
92. Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uczniów z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
ZAGADNIENIA ORGANIZACYJNO-PRAWNE
PLANOWANIE I ORGANIZACJA PROCESU EDUKACYJNEGO
93. Aktualizacja wiedzy o zmianach prawnych dotyczących doradztwa zawodowego oraz ich realizacji
94. Ochrona danych osobowych (RODO)
95. Odpowiedzialność nauczycieli i innych osób za ucznia/wychowanka w szkole/placówce oświatowej w aspekcie prawnym
96. Bezpieczeństwo na wycieczkach i imprezach szkolnych
97. Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych
98. Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych
Oferta przeznaczona jest dla szkół i placówek oświatowych z terenu powiatów: ełckiego, gołdapskiego, oleckiego i piskiego.
Zgłoszenia przyjmujemy faksem, listownie, pocztą elektroniczną.