Oferta szkoleń rad pedagogicznych
w Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Ełku
na rok szkolny 2021/2022
Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli prowadzoną przez Powiat Ełcki we współpracy z Powiatem Oleckim, Powiatem Gołdapskim, Gminą Miasto Ełk, Gminą Ełk, Gminą Kalinowo, Gminą Stare Juchy, Gminą Prostki, Gminą Kowale Oleckie, Gminą Ruciane Nida, Gminą Biała Piska, Gminą Dubeninki, Gminą Wieliczki.
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022
- Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
- Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
- Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Priorytety Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2021/2022
-
Profilaktyka chorób zakaźnych i przeciwdziałanie COVID-19 poprzez działania wynikające z zadań ujętych w szkolnym programie wychowawczo-profilaktycznym opracowanym na podstawie diagnozy czynników chroniących i ryzyka.
-
Wsparcie uczniów w powrocie do szkół po długotrwałym okresie nauki zdalnej, przeciwdziałanie negatywnym skutkom sytuacji kryzysowych wywołanych pandemią.
-
Wdrażanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego – rozwój kompetencji cyfrowych dzieci w wieku przedszkolnym.
Tematyka szkoleń rad pedagogicznych w II semestrze
w rok szkolny 2021/2022
Pobierz kartę zgłoszenia na formę doskonalenia zawodowego
DYDAKTYKA, METODYKA NAUCZANIA
1. Program nauczania – tworzenie, wybór, modyfikacja
2. Metody i techniki aktywizujące w procesie edukacyjnym
3. Motywowanie uczniów do rozwijania się. Jak uczyć skutecznie?
4. Ocenianie kształtujące
5. Mnemotechniki – techniki uczenia i zapamiętywania
6. Techniki efektywnego uczenia się
7. Z pasją i zainteresowaniem, czyli jak planować zajęcia pozalekcyjne?
8. Metodyka nauczania w klasach łączonych
9. Metoda projektów w praktyce szkolnej
10. Indywidualizacja pracy z uczniem
11. Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych
12. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów
13. Podniesienie efektywności kształcenia. Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów
14. Rozwijanie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów
15. Edukacja ekologiczna w szkole
16. Rozwijanie kompetencji kluczowych i kompetencji miękkich uczniów (4K - krytyczne myślenie, kooperacja, komunikacja, kreatywność)
17. Jak wspierać kompetencje matematyczne i polonistyczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
18. Diagnoza edukacyjna i pomiar dydaktyczny
19. Elementy programowania w praktyce szkolnej
20. Metodyka edukacji zdalnej
21. Monitorowanie i ocenianie postępów uczniów w edukacji zdalnej
TECHNOLOGIE INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNE
22. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość
23. Platforma Office 365 w kształceniu na odległość
24. Zdalne nauczanie z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams
25. Narzędzia TIK w zdalnym nauczaniu
26. Aplikacje Google w pracy nauczyciela
27. Narzędzia do tworzenia quizów i testów online
28. Zdalna edukacja – jak bezpiecznie prowadzić lekcje online
29. Interaktywne materiały edukacyjne – tworzenie własnych i wykorzystanie gotowych przy pomocy aplikacji smallpdf, liveworksheets, LearningApps, Quizlet, kody QR
30. Narzędzia do zdalnego testowania na Classroomie: jak przygotować i sprawdzić test w formularzach Google
31. Narzędzia do organizacji zdalnej lekcji w środowisku Google G Suite
32. Wykorzystanie możliwości Microsoft Sway
33. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów internetowych w sieci
34. Tablica interaktywna narzędziem wspomagającym proces dydaktyczny
35. Interaktywny ekran dotykowy narzędziem wspomagającym proces dydaktyczny
36. Profilaktyka uzależnień cyfrowych
37. Cyberzagrożenia. Rodzic – uczeń – sieć
38. Wykorzystanie TIK w pracy z uczniem o SPE
39. 5 pomysłów na lekcje z Nearpodem
40. Badanie umiejętności uczniów za pomocą zasobów cyfrowych
41. Zasoby i funkcjonalność Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
WYCHOWANIE
42. Doskonalenie kompetencji wychowawczych nauczyciela
43. Agresja w przedszkolu. Gry i zabawy dla przedszkolaków zapobiegające agresji
44. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania. Rozwiązywanie problemów wychowawczych
45. Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych
46. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo
47. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych
48. Kształtowanie patriotycznych i obywatelskich postaw uczniów
49. Wolontariat w szkole – aspekty praktyczne i prawne
50. Agresja, przemoc, wykluczenie społeczne w szkole/placówce
51. Jak sobie radzić z niepożądanymi, prowokacyjnymi zachowaniami uczniów. Metoda konstruktywnej konfrontacji
52. Dzieci w relacjach – co się dzieje w grupie rówieśniczej? Integracja zespołu klasowego
53. Profilaktyka uzależnień behawioralnych
54. Wychowanie i profilaktyka w szkole, czyli sposoby realizacji zadań wychowawczych w kształceniu zdalnym i stacjonarnym
55. Jak efektywnie współpracować z rodzicami?
56. Rodzice a rozwój dziecka. Propozycje spotkań z rodzicami
57. Dyscyplina w klasie, czyli rzecz o zachowaniu
58. O roli rozmowy w rodzinie. Nauczyciel – przewodnik po komunikacji interpersonalnej
59. Praca z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze
60. Jak postępować w przypadku podejrzenia dysfunkcji w rodzinie?
61. Współpraca z rodzicami w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ich dzieci w edukacji wczesnoszkolnej
62. Depresja u dzieci i młodzieży
63. Depresja i zaburzenia lekowe u dzieci i młodzieży - jak skutecznie pomóc
64. Integracja zespołu klasowego
65. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne w ramach edukacji ekologicznej
ROZWÓJ ZAWODOWY NAUCZYCIELA
66. Emisja i higiena głosu nauczyciela
67. Awans zawodowy nauczyciela
68. Ocena pracy nauczyciela w świetle przepisów prawa oświatowego
69. Etyka zawodu nauczyciela
70. Profilaktyka wypalenia zawodowego
71. Praca w gronie nauczycielskim
72. Trening umiejętności wychowawczych nauczyciela
73. Coachingowe podejście w pracy nauczyciela
ZADANIA EDUKACYJNE
74. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
75. Współpraca z rodzicami w szkole/placówce oświatowej (w zakresie planowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ich dzieci – nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej)
76. Współpraca z rodzicami dzieci „trudnych” w szkole/placówce oświatowej
77. Konstruowanie WOPFU, IPET dla ucznia z ASD
78. Innowacja pedagogiczna
79. Interpretacja zapisów zawartych w opiniach i orzeczeniach wydanych przez PPP
80. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
81. Konstruowanie programów na zajęcia rewalidacyjne
82. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
83. Wspieranie rozwoju ucznia zdolnego
84. Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju
85. Indywidualizacja pracy z uczniem na podstawie opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej
86. Zajęcia rewalidacyjne. Rola pedagoga specjalnego w współorganizowaniu kształcenia specjalnego
87. Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w czasie pandemii
88. Wykorzystanie elementów muzykoterapii w pracy z dziećmi w przedszkolu
89. Psychospołeczne aspekty edukacji zdalnej
ZAGADNIENIA ORGANIZACYJNO-PRAWNE
PLANOWANIE I ORGANIZACJA PROCESU EDUKACYJNEGO
90. Aktualizacja wiedzy o zmianach prawnych dotyczących doradztwa zawodowego oraz ich realizacji
91. Ochrona danych osobowych (RODO)
92. Odpowiedzialność nauczycieli i innych osób za ucznia/wychowanka w szkole/placówce oświatowej w aspekcie prawnym
93. Ceremoniał szkolny
94. Bezpieczeństwo na wycieczkach i imprezach szkolnych
95. Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych
96. Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych
EFEKTYWNOŚĆ KSZTAŁCENIA
97. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia. Tworzenie programów poprawy efektywności kształcenia
98. Analiza egzaminów zewnętrznych w podniesieniu jakości pracy szkoły
99. Analiza, interpretacja i wykorzystanie wyników egzaminu ósmoklasisty
Oferta przeznaczona jest dla szkół i placówek oświatowych z terenu powiatów: ełckiego, gołdapskiego, oleckiego i piskiego.
Zgłoszenia przyjmujemy faksem, listownie, pocztą elektroniczną.