Oferta szkoleń rad pedagogicznych
w Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Ełku
w roku szkolnym 2024/2025
Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli prowadzoną przez Powiat Ełcki we współpracy z Powiatem Oleckim, Powiatem Gołdapskim, Gminą Miastem Ełk, Gminą Ełk, Gminą Kalinowo, Gminą Stare Juchy, Gminą Prostki, Gminą Kowale Oleckie, Gminą Ruciane Nida, Gminą Biała Piska, Gminą Dubeninki, Gminą Wieliczki.
TEMATYKA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH
rok szkolny 2024/2025
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
- Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie spraw-ności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Tematyka szkoleniowych posiedzeń rad pedagogicznych
DYDAKTYKA, METODYKA NAUCZANIA
-
Program nauczania – tworzenie, modyfikacja
-
Metody i techniki aktywizujące w procesie edukacyjnym
-
Metody aktywizujące w przedszkolu
-
Motywowanie uczniów do rozwijania się. Jak uczyć skutecznie?
-
Ocenianie kształtujące
-
Edukacja prozdrowotna w szkole
-
Techniki efektywnego uczenia się
-
Metoda projektów w praktyce szkolnej
-
Indywidualizacja pracy z uczniem
10. Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych
11. Podniesienie efektywności kształcenia. Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów
12. Rozwijanie kompetencji kluczowych i kompetencji miękkich uczniów (4K: krytyczne myślenie, kooperacja, komunikacja, kreatywność)
13. Kompetencje matematyczne i polonistyczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
14. Diagnoza edukacyjna i pomiar dydaktyczny
15. Elementy programowania w praktyce szkolnej
16. Praca w klasie integracyjnej
17. Pierwsza pomoc przedmedyczna
18. Uatrakcyjnianie zajęć przez stosowanie metod aktywizujących dostosowanych do stylów uczenia się uczniów
19. Kompetencje społeczne i personalne w pracy
20. Wykorzystanie diagnozy na wejście do planowania pracy dydaktycznej nauczyciela
21. Czy równo oznacza sprawiedliwie – o indywidualizacji w ocenianiu
22. Przygotowanie scenariusza lekcji/zajęć obserwowanych, efektywne oraz racjonalne metody i formy pracy z uczniem, efektywne planowanie jednostki lekcyjnej, praca podczas jednostki lekcyjnej z zespołem o zróżnicowanych możliwościach edukacyjnych (dziecko z Ukrainy, dostosowania na podstawie opinii, orzeczeń, obserwacji: dziecko zdolne, mające problemy w nauce)
23. Jak formułować wymagania edukacyjne?
24. Skuteczne techniki motywowania i aktywizowania uczniów
25. Skuteczne techniki prowadzenia rozmów w zespole, rozmowy coachingowe, rozwiązywanie konfliktów.
26. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów
27. Rodzice a rozwój dziecka. Propozycje spotkań z rodzicami
28. Świetlica w szkole – centrum koordynowania zajęć pozalekcyjnych
TECHNOLOGIE INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNE
29. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli
30. Platforma Office 365
31. Aplikacje Google w pracy nauczyciela
32. Narzędzia do tworzenia quizów i testów online
33. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli
34. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów internetowych w sieci
35. Tablica interaktywna narzędziem wspomagającym proces dydaktyczny
36. Interaktywny ekran dotykowy narzędziem wspomagającym proces dydaktyczny
37. Profilaktyka uzależnień cyfrowych
38. Cyberzagrożenia. Rodzic – uczeń – sieć
39. Wykorzystanie TIK w pracy nauczyciela
40. Zasoby i funkcjonalność Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
41. Warunki i sposoby oceniania wewnątrzszkolnego, a uczniowie ze SPE
42. Sztuczna inteligencja czyli AI w edukacji
43. Rozwijanie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów
44. Wykorzystanie pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”
45. Nowoczesne technologie w pracy nauczyciela przedmiotów zawodowych
WYCHOWANIE
46. Doskonalenie kompetencji wychowawczych nauczyciela
47. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania. Rozwiązywanie problemów wychowawczych
48. Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych
49. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo
50. Kształtowanie patriotycznych i obywatelskich postaw uczniów
51. Wolontariat w szkole – aspekty praktyczne i prawne
52. Jak sobie radzić z niepożądanymi, prowokacyjnymi zachowaniami uczniów. Metoda konstruktywnej konfrontacji
53. Profilaktyka uzależnień behawioralnych
54. Efektywna współpraca z rodzicami
55. Dyscyplina w klasie, czyli rzecz o zachowaniu
56. Depresja i zaburzenia lekowe u dzieci i młodzieży
57. Dobrostan ucznia i jego rozwój
ROZWÓJ ZAWODOWY NAUCZYCIELA
58. Awans zawodowy nauczyciela
59. Profilaktyka wypalenia zawodowego
60. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia. Tworzenie programów poprawy efektywności kształcenia
61. Analiza egzaminów zewnętrznych w podniesieniu jakości pracy szkoły
62. Analiza, interpretacja i wykorzystanie wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego
63. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
64. Współpraca z rodzicami dzieci „trudnych” w szkole/placówce oświatowej
65. Konstruowanie WOPFU, IPET dla ucznia z ASD
66. WOPFU, IPET dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
67. Innowacja pedagogiczna
68. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
69. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
70. Wspieranie rozwoju ucznia zdolnego
71. Mentor – kluczowe ogniwo w procesie rozwoju nauczyciela początkującego
72. Praca z dzieckiem ze spektrum autyzmu w grupie przedszkolnej – wspomaganie rozwoju, aspekty pracy
73. Ocena pracy nauczyciela
74. Warunki i sposoby oceniania. Tworzenie wymagań edukacyjnych
75. Efektywnie komunikujemy się i współpracujemy w zespole nauczycieli
ZAGADNIENIA ORGANIZACYJNO-PRAWNE
PLANOWANIE I ORGANIZACJA PROCESU EDUKACYJNEGO
76. Ochrona danych osobowych (RODO)
77. Odpowiedzialność prawna nauczycieli
78. Bezpieczeństwo na wycieczkach i imprezach szkolnych
79. Zgłaszanie naruszeń prawa – sygnaliści
80. Standardy ochrony małoletnich
Oferta przeznaczona jest dla szkół i placówek oświatowych z terenu powiatów:
ełckiego, gołdapskiego, oleckiego i piskiego.
Zgłoszenia przyjmujemy faksem, listownie, pocztą elektroniczną.