Oferta szkoleń rad pedagogicznych
w Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Ełku
w roku szkolnym 2025/2026
Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli prowadzoną przez Powiat Ełcki we współpracy z Powiatem Oleckim, Powiatem Gołdapskim, Gminą Miastem Ełk, Gminą Ełk, Gminą Kalinowo, Gminą Stare Juchy, Gminą Prostki, Gminą Kowale Oleckie, Gminą Ruciane Nida, Gminą Biała Piska, Gminą Dubeninki, Gminą Wieliczki.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa
w roku szkolnym 2025/2026
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
- Promocja zdrowego trybu życia w szkole - kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
- Profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych.
- Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców. Wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
- Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii. Nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
- Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
Tematyka szkoleniowych posiedzeń rad pedagogicznych
DYDAKTYKA, METODYKA NAUCZANIA
1. Skuteczne tworzenie i aktualizacja programów nauczania w praktyce szkolnej
2. Wykorzystanie metod aktywizujących w procesie kształcenia
3. Metody aktywizujące w przedszkolu
4. Motywowanie uczniów do rozwijania się. Jak uczyć skutecznie?
5. Jak skutecznie stosować ocenianie kształtujące na lekcjach?
6. Rola szkoły w promowaniu zdrowego stylu życia uczniów
7. Jak uczyć się skutecznie? – techniki, które działają
8. Metoda projektów jako narzędzie rozwijania kompetencji kluczowych
9. Wspieranie rozwoju ucznia poprzez indywidualizację pracy dydaktycznej
10. Kompetencje kluczowe na miarę przyszłości – jak przygotować ucznia do wyzwań XXI wieku
11. Planowanie działań w zakresie podnoszenia efektywności kształcenia w szkole
12. Podniesienie efektywności kształcenia. Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów
13. Rozwijanie kompetencji kluczowych i kompetencji miękkich uczniów (4K: krytyczne myślenie, kooperacja, komunikacja, kreatywność)
14. Kompetencje matematyczne i polonistyczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
15. Praca w klasie integracyjnej
16. Pierwsza pomoc przedmedyczna
17. Uatrakcyjnianie zajęć przez stosowanie metod aktywizujących dostosowanych do stylów uczenia się uczniów
18. Wykorzystanie diagnozy na wejście do planowania pracy dydaktycznej nauczyciela
19. Skuteczne techniki motywowania i aktywizowania uczniów
20. Skuteczne techniki prowadzenia rozmów w zespole, rozmowy coachingowe, rozwiązywanie konfliktów
21. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów
22. Rodzice a rozwój dziecka. Propozycje spotkań z rodzicami
23. Świetlica w szkole – centrum koordynowania zajęć pozalekcyjnych
24. Uczeń zdolny i uczeń z trudnościami – jak równoważyć potrzeby?
25. Kształtowanie umiejętności matematycznych, których celem jest przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego. Wymagania podstawy programowej kształcenia ogólnego na egzaminie ósmoklasisty 2026
26. Gry dydaktyczne jako metoda rozwijająca kompetencje matematyczne, polonistyczne i społeczne u dzieci
27. Logiczne myślenie rośnie z natury – nauka przez odkrywanie i liczenie w edukacji wczesnoszkolnej
28. Edukacja zdrowotna w klasach I – III
29. Zachęcanie i wspieranie uczniów do rozwijania aktywności fizycznej z wykorzystaniem form uczestnictwa rodzinnego
30. Efektywne doradztwo zawodowe mocną stroną szkoły
TECHNOLOGIE INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNE
31. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli
32. Office 365 – narzędzia cyfrowe we współczesnej szkole
33. Aplikacje Google w pracy nauczyciela
34. Narzędzia do tworzenia quizów i testów online
35. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli
36. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów internetowych w sieci
37. Interaktywny ekran dotykowy narzędziem wspomagającym proces dydaktyczny
38. Profilaktyka uzależnień cyfrowych
39. Cyberzagrożenia w sieci – rola rodzica i szkoły w ochronie ucznia
40. Jak efektywnie korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) na lekcjach?
41. Wykorzystanie zasobów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej (ZPE) w pracy nauczyciela
42. Warunki i sposoby oceniania wewnątrzszkolnego, a uczniowie ze SPE
43. Sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela
44. Rozwijanie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów
45. Nowoczesne technologie w pracy nauczyciela przedmiotów zawodowych
46. Fake newsy i dezinformacja – jak rozwijać u uczniów umiejętności krytycznego myślenia
47. Wykorzystanie narzędzi cyfrowych w przygotowaniu ucznia do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe
48. Canva dla nauczycieli
49. Dziecko w Internecie jak chronić jak wspierać
WYCHOWANIE
50. Doskonalenie kompetencji wychowawczych nauczyciela
51. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania. Rozwiązywanie problemów wychowawczych
52. Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych
53. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo
54. Kształtowanie patriotycznych i obywatelskich postaw uczniów
55. Edukacja przez wolontariat i działanie społeczne
56. Jak sobie radzić z niepożądanymi, prowokacyjnymi zachowaniami uczniów. Metoda konstruktywnej konfrontacji
57. Profilaktyka uzależnień behawioralnych
58. Komunikacja i współdziałanie z rodzicami w procesie edukacyjnym
59. Kształtowanie pozytywnych postaw uczniów – aspekty dyscypliny
60. Depresja i zaburzenia lekowe u dzieci i młodzieży
61. Dobrostan ucznia a jego rozwój – rola szkoły i nauczyciela
62. Patriotyzm od najmłodszych lat – jak uczyć historii i tradycji w klasach I – III przez działanie i emocje?
63. Warsztaty dla pocztów sztandarowych szkół
64. Jak uczyć dzieci patriotyzmu? – czyli kiedy wielkie słowa stają się bliskie i zrozumiałe dla dzieci
65. Patriotyzm gospodarczy – jak go kształtować?
66. Lider, opiekun, mediator – wychowawca w wielu rolach
67. Kształtowanie odporności psychicznej dzieci i młodzieży
68. Mediacje rówieśnicze jako sposób rozwiązywania konfliktów w szkole
69. Jak promować szkolnictwo zawodowe w szkole podstawowej
70. Jak idealny wychowawca, to właśnie ja – integracja grupy wychowawczej
71. Jak nauczyć wychowanka uczenia się
ROZWÓJ ZAWODOWY NAUCZYCIELA
72. Awans zawodowy nauczyciela
73. Wypalenie zawodowe nauczycieli i ich wpływ na karierę ucznia
74. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia. Tworzenie programów poprawy efektywności kształcenia
75. Analiza egzaminów zewnętrznych w podniesieniu jakości pracy szkoły
76. Analiza, interpretacja i wykorzystanie wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego
77. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
78. Współpraca z rodzicami dzieci „trudnych” w szkole/placówce oświatowej
79. Konstruowanie WOPFU, IPET dla ucznia z ASD
80. WOPFU, IPET dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
81. Praca z uczniem z ASD
82. Jak tworzyć i wprowadzać innowacje pedagogiczne w szkole?
83. Praktyczne podejście do wsparcia uczniów – pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole
84. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
85. Uczeń zdolny – jak wspierać jego potencjał w praktyce szkolnej
86. Mentor – kluczowe ogniwo w procesie rozwoju nauczyciela początkującego
87. Praca z dzieckiem ze spektrum autyzmu w grupie przedszkolnej – wspomaganie rozwoju, aspekty pracy
88. Ocena pracy nauczyciela – od procedury do rozwoju
89. Warunki i sposoby oceniania. Tworzenie wymagań edukacyjnych
90. Efektywnie komunikujemy się i współpracujemy w zespole nauczycieli
91. Emisja i higiena głosu nauczyciela
ZAGADNIENIA ORGANIZACYJNO-PRAWNE
PLANOWANIE I ORGANIZACJA PROCESU EDUKACYJNEGO
92. Ochrona danych osobowych (RODO)
93. Odpowiedzialność prawna nauczycieli
94. Bezpieczeństwo na wycieczkach i imprezach szkolnych
95. Zgłaszanie naruszeń prawa – sygnaliści
96. Standardy ochrony małoletnich
97. Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w szkole
98. Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia uczniów w kształceniu zawodowym
99. Organizacja i prowadzenie doradztwa zawodowego w szkole podstawowej
Oferta przeznaczona jest dla szkół i placówek oświatowych z terenu powiatów:
ełckiego, gołdapskiego, oleckiego i piskiego
Zgłoszenia przyjmujemy listownie, pocztą elektroniczną